Odc. 74 – „Historia sztuki bez mężczyzn” - o tym, jak latami i wiekami wykluczano kobiety ze sztuki: wystaw, opracowań, rynku. Opowiada Iwona Demko

Jeśli dziś piątek to będzie podcast.
O „Historii sztuki bez mężczyzn” - książce Katy Hessel rozmawiają: artystka i herstoryczka, profesorka ASP w Krakowie, krytyczka sztuki Iwona Demko z dziennikarką i pisarką - Sylwią Górą.
O tym, jak to się stało, że przez wieki w muzeach i galeriach sztuki na całym świecie prace tworzone przez kobiety wynosiły zaledwie kilka procent zbiorów oraz dlaczego tak ważne jest, aby dziś kobiety znalazły się w kanonie sztuki, o której czytamy w podręcznikach. I żeby dyskutować o tym czemu do dziś tak trudno o tym rozmawiać, co pokazuje percepcja książki w naszym kraju.
 
O książce:
W najważniejszych amerykańskich muzeach dzieła sztuki autorstwa mężczyzn stanowią 87 procent kolekcji. W National Gallery w Londynie dzieła kobiet stanowią 1 procent zbiorów. Dopiero w 2020 roku zorganizowano pierwszą solową wystawę artystce klasycznej – była to Artemisia Gentileschi, której dzieła pokazała londyńska National Gallery. Dopiero w 2023 roku w Royal Academy of Arts w Londynie odbyła się pierwsza duża solowa wystawa poświęcona współczesnej artystce – była to Marina Abramović.
Historia sztuki, jaką znamy, to opowieść o dziełach i prądach tworzonych przez mężczyzn. Katy Hessel, kuratorka i historyczka sztuki, postanowiła napisać ją na nowo, uwzględniając perspektywę artystek – od renesansu po współczesność. Autorka przygląda się sylwetkom twórczyń z fascynacją i powagą, na które zasługują, i umieszcza ich twórczość w kontekście dominujących w danej epoce prądów artystycznych. Ukazuje je zarówno jako uczestniczki współczesnego im życia artystycznego, jak i buntowniczki, które wykorzystywały swoją nieuprzywilejowaną pozycję do eksplorowania nowych obszarów sztuki.
 
„Setki nieznanych lub mało znanych kobiet, o których pisana przez mężczyzn historia sztuki zapomniała bądź w ogóle ich nie odkryła. Teraz przypominają o sobie głosami niestrudzonych badaczek, takich jak Katy Hessel, która opracowała to poręczne kompendium. Świetny punkt wyjścia do bardziej szczegółowych badań dla każdego chętnego” – Anda Rottenberg
 
Książkę przełożyła Małgorzata Glasenapp
Książkę zamówimy tu: https://bit.ly/KHessel_Historiasztukibezmezczyzn